1301 skrev:tycker ”balsaworks” arbete verkar lyckat, så därför undrar jag hur man bäst lagar en plastkaross som har sprickor? ...Jag har en Scalextric Porsche 911 GT3 R som har fått en spricka i fronten... Tar tacksamt emot förslag om detta...
Kul att så många gillar balsaworks snart 3 år gamla tråd. Onekligen ett snyggt hantverk...
Men är det ingen som har kommit på idén att det snart är dags att hjälpa själva trådväckaren, 1301?
Alltså: Hur lagar/limmar man en modern Scalextric-kaross på bästa sätt?
Själv har jag ingen aning, vet bara att olika tillverkare använder olika sorters plast och att CA är tämligen värdelöst att limma Fly och Ninco med: Fogen blir spröd och stötkänslig. Dessutom grumlas klar plast, typ vindruta och strålkastare, av lösningsmedelsångorna i CA, vilket är en irreversibel skada.
”Flexibelt” CA har jag aldrig hört talas om, bara gel, men det är ju geleartat bara för att underlätta kontroll av limningsfasen, då "vanligt” CA som bekant har en svår tendens att rinna hej vilt överallt, inte minst på fingrarna. Men när gel-CA väl har torkat så är det ju lika stelt och sprött som vilken annan CA som helst.
Scalextricplast har jag tyvärr ingen erfarenhet av och har därför inget råd att ge 1301.
Men viss måste det väl finnas folk häromkring som har erfarenhet av just Scalextric?
Vilken sorts lim ska man använda och hur förstärker man fogen på bästa sätt?