Jag brukar satsa på säkra kort på eBukten; nytt i kartong (ask) m.a.o.
För ett tag sen köpte jag dock en begagnad Scalex Ferrari P330 från England – kunde inte låta bli, för jag ville ha ett bra ”körexemplar” av just denna bil, den röda med gul rand.
Priset var lågt och den så OK ut.
Fotot visade en komplett och hel bil men beskrivningen var misstänkt kortfattad; ”the guide blade is missing, but the motor is OK”.
Bilen visade sig ha sprickor i karossen fram o bak, dock enkla att limma ihop. Några lösa delar behövde limmas på plats och vindrutetorkaren saknades – lätt att ersätta dock. Annonsfotot var nog från en annan bil…
Värst var att styrskon inte bara ”saknades” utan den var bortbruten, inklusive fästet i karossen!
Motorn var dock OK – 1 rätt i alla fall……
Efter lite funderande bestämde jag mig för att behålla bilen och försöka laga fästet och byta till en blå pickup för enkelhetens skull.
Ett ABS-rör av lämplig dimension från hobbybutiken limmades på plats efter att det trasiga fästet preparerats med en rundfil så att röret fick ett skålat säte med rätt passform.
Röret fungerade bra som lagring till pickupen men det var lite för tunt och vekt så jag förstärkte både röret och infästningen genom att limma fast en remsa av plast som jag svepte runt både röret och fästet. Det råkade bli genomskinlig plast för det var vad jag hade hemma.
Jag fick slipa lite på pickupen för att den inte skulle skrapa i på undersidan av chassiet
Det hela blev kanonstarkt och funkar perfekt.
Nu fattas bara vindrutetorkaren så är bilen som ny…