En lyckad renovering (eBukten är ett lotteri)

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

En lyckad renovering (eBukten är ett lotteri)

Inläggav balsaworks 14 aug 2007, 23:53

Tänkte visa en reparation som fungerade väldigt bra o kanske kan intressera någon mer.

Jag brukar satsa på säkra kort på eBukten; nytt i kartong (ask) m.a.o.
För ett tag sen köpte jag dock en begagnad Scalex Ferrari P330 från England – kunde inte låta bli, för jag ville ha ett bra ”körexemplar” av just denna bil, den röda med gul rand.
Priset var lågt och den så OK ut.
Fotot visade en komplett och hel bil men beskrivningen var misstänkt kortfattad; ”the guide blade is missing, but the motor is OK”.

Bilen visade sig ha sprickor i karossen fram o bak, dock enkla att limma ihop. Några lösa delar behövde limmas på plats och vindrutetorkaren saknades – lätt att ersätta dock. Annonsfotot var nog från en annan bil…
Värst var att styrskon inte bara ”saknades” utan den var bortbruten, inklusive fästet i karossen!
Motorn var dock OK – 1 rätt i alla fall……

Bild

Efter lite funderande bestämde jag mig för att behålla bilen och försöka laga fästet och byta till en blå pickup för enkelhetens skull.

Ett ABS-rör av lämplig dimension från hobbybutiken limmades på plats efter att det trasiga fästet preparerats med en rundfil så att röret fick ett skålat säte med rätt passform.
Röret fungerade bra som lagring till pickupen men det var lite för tunt och vekt så jag förstärkte både röret och infästningen genom att limma fast en remsa av plast som jag svepte runt både röret och fästet. Det råkade bli genomskinlig plast för det var vad jag hade hemma.

Bild

Jag fick slipa lite på pickupen för att den inte skulle skrapa i på undersidan av chassiet

Bild

Det hela blev kanonstarkt och funkar perfekt.
Nu fattas bara vindrutetorkaren så är bilen som ny…

Bild
Bild
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker

Inläggav snugged 15 aug 2007, 00:07

grymt proffsig renovering! en vacker dag tänker jag bli lika händig. :wink:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare

Inläggav largasso 15 aug 2007, 00:32

Kanonsnyggt.

Jag har gjort en liknande lagning på en Proslot bil, den funkar också,
men är inte tillnärmelsevis så snygg som din.

:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav God is Back! 15 aug 2007, 00:34

Tjusigt :thumb:
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare

Inläggav pryzze 15 aug 2007, 07:05

Snyggt!

Det ser ut som ett riktigt pill-jobb!
Var det inte svårt att få delarna på plats på ett bra sätt
så att de sitter ordentligt?

Jag har själv inte kommit så långt i min bilmekarkarriär i skala 1:32.
Alla sådan här reportage ger bra input.

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
Veteranracer

Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Lelle 15 aug 2007, 07:56

Jag gjorde liknande på en F1-bil där det brutits av. Där behövde jag dock inte ersätta med ett helt nytt rör utan limmade ihop delarna från det gamla med snabblim för att få dom på plats och förstärkte sedan utsidan med epoxy. Det blev som nytt.
Så ett tips från mig är att man även kan förstärka med epoxy om man sitter där med limmet men inte har nån plast =)
Lelle
Mekaniker

Inläggav Nico 15 aug 2007, 09:42

Riktigt smart lösning :up:
Det positiva med trasiga bilar, och nu menar jag trasiga, inte en öljett som hoppar ur flaggan, det är att det är kul att pilla och lösa problemen själv. Och går man till väga som i detta fall blir ju självbelåtenheten total.
Snyggt jobbat Balsa...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav DagaZ 15 aug 2007, 09:58

Jag har två stycken Fly Chevron som lider av trasigt flaggrör.. hade tänkt löda ihop ett mässingsrör på en platta och limma med epoxy, men det där känns som en smidigare lösning. :thumb:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare

Inläggav snugged 15 aug 2007, 17:59

att eBukten är ett lotteri kan även jag skriva under på nu.
tänkte bjuda 25$ för en (iofs ny) "EJ's Eldon Dodge Coronet Kit". den gick för $85.50.

med tanke på att den går att beställa från EJ's _egen_ hemsida för $45 tycker jag att dom tre som bjöd över detta ska stå med dumstrut i ett hörn.

hur lat är man om man inte kollar upp detta innan man bjuder?!? :?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare

Inläggav balsaworks 15 aug 2007, 20:02

Tack för positiva kommentarer, känns bra!

pryzze skrev:Snyggt!

Det ser ut som ett riktigt pill-jobb!
Var det inte svårt att få delarna på plats på ett bra sätt
så att de sitter ordentligt?

//Pryzze

Jo, det kan vara svårt. Det viktigaste är nog förarbetet – att ha bra verktyg och se till att bitarna har bra passform innan man ens försöker limma på plats.

Ett sätt limma knepiga fogar är att hålla biten på plats så bra man kan, med fingrar, tejp, pincett eller nåt annat och sen fästa på några punkter med pyttelite CA-lim. Jag brukar doppa en nålspets i limmet så att det bara följer med en minidroppe till själva fogen

Sen kollar man att biten sitter där den ska, trycker eventuellt ihop lite extra där det behövs och när det verkar OK så flödar man i med CA-lim i hela fogen. Då kan det vara bra att använda lite accelerator-spray, ”kicker”, för att limmet ska härda igenom ordentligt

Epoxy som Lelle föreslår funkar kanon på plast och ger väldigt starka fogar men jag är själv försiktig med epoxy – har fått kontaktallergi efter många års användning. Använd handskar!

CA-lim fäster momentant – ingen tid för efterjustering
Plastlim fäster inom ngn min – går att efterjustera lite grann under den tiden
Epoxy fäster efter 5-30 min beroende på typ – bitarna måste alltså fixeras i exakt läge under väldigt lång tid

Det här går att skriva mycket om…
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker

Inläggav Lelle 16 aug 2007, 14:22

balsaworks skrev:Epoxy fäster efter 5-30 min beroende på typ – bitarna måste alltså fixeras i exakt läge under väldigt lång tid

Som jag skrev tidigare fixerade jag mha en droppe snabblim för att det skulle sitta på plats när epoxyn gjorde sitt.

Bra att du skrev en rad om att epoxy kanske inte är det mest nyttiga man kan pyssla med..

//Lelle
Lelle
Mekaniker

Re: En lyckad renovering (eBukten är ett lotteri)

Inläggav 1301 11 maj 2010, 19:28

Hej alla bilbane vänner!!!

Vet inte om det är rätt att gå vidare i denna tråd?,, , men tycker ”balsaworks” arbete verkar lyckat, så därför undrar jag hur man bäst lagar en plastkaross som har sprickor?

Jag har en Scalextric Porsche 911 GT3 R som har fått en spricka i fronten framför framhjulet som går upp mot strålkastaren, vill förhindra att plastbitar bryts av och lossnar. Har ni några erfarenheter hur man lagar sådant på ett bra sätt?

Jag funderar att limma fast en tunn plastbit på in sidan (med snabblim) som täcker ca 1cm2 och nedtill en tunn plastpinne som balk. Det borde vara tillräckligt för att stärka upp det hela.
Ska fixa en liten bild så ni ser,, , ,

Tar tacksamt emot förslag om detta. :beer: :beer: :beer:

Bild
Användarvisningsbild
1301
Övningskör

Inläggav Lempa 12 maj 2010, 02:42

Kanonsnyggt jobb Balsa!

balsaworks skrev:Ett sätt limma knepiga fogar är att hålla biten på plats så bra man kan, med fingrar, tejp, pincett eller nåt annat och sen fästa på några punkter med pyttelite CA-lim. Jag brukar doppa en nålspets i limmet så att det bara följer med en minidroppe till själva fogen

Sen kollar man att biten sitter där den ska, trycker eventuellt ihop lite extra där det behövs och när det verkar OK så flödar man i med CA-lim i hela fogen. Då kan det vara bra att använda lite accelerator-spray, ”kicker”, för att limmet ska härda igenom ordentligt

Har bara en stilla undran om det inte blir väl sprött med bara CA som ju inte "sviktar" det minsta vid en ev krash? Pallar lagningen en smäll på pickupen är frågan helt enkelt? Har själv några lik som skulle behöva en behandling typ din jysta lösning...

/L
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker

Inläggav Borgis 12 maj 2010, 08:28

Om det är som du säger, Lempa, så finns det ju flexibelt gel-CA att testa också.

Tjusigt räddat, Balsa! Hoppas det håller, men du kanske rapporterar vidare om det inte
gör det?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop

Klubb: GO69

Inläggav Storabjörnen 12 maj 2010, 10:44

Jag struntar i själva bilen, jag går igång på Balsas ypperliga hantverk och krispiga foton - underbart att se! :w00t:

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt