av Storabjörnen 30 dec 2006, 01:07
Pryzze, det är okunskap.
Nån på jobbet har sagt till dem att "Åh fan, har du gamla Scalextric-grejjer, de är ju värda hur mycket som helst nuförtiden!" eller att de "har hört" att det skall vara värdefullt.
Och så statsar de så att brallorna nästan spricker vid prissättningen.
Sjukt.
Sånt ser man hela tiden, speciellt tycker jag när det gäller bilar i 1:1 världen.
Nåns stylade Opel Calibra från... 90-nånting med ny lack och kjolpaket är "värd" 240.000 eller liknande. Vansinne.
Man brukar säga "allt går att sälja", visst, men inget går att sälja utan att det finns en köpare som accepterar priset.
Som Märklindiggare tycker jag ofta jag ser detta fenomen. Jag sitter på Tradera och bara garvar. Sen beställer man från tyska eBay, samma sak, till tredjedelen av priset.
Som regel har (anser jag) både svenska säljare och svenska köpare stora svårigheter i att först göra lite marknadsundersökning. Vad kan prylen vara värd? Vad har liknande prylar sålts för tidigare? Vem kan svara på frågan OM det jag vill annonsera de facto ÄR värt någt i samlarhänder? Etc.
Priset på en vara på en marknad är detsamma som vad en köpare kan tänkas betala för densamma. Blir den inte såld beror det inte på att de potentiella köparna är puckade utan snarare på att jag som säljare kanske gått ut för högt. Simple as that.
Tyvärr blir ju marknaden skev när jul-stressade Sune med nollkoll går o bjuder hem nåt överprissatt skit bara därför att han "måste" ha det. Då funkar det ju att gå ut med idiotpriser.
Kollade på TFT-skärmar nu senast idag och igår. Såg ett par 19'' Viewsonic som tidigare annonserats för 2795 men som har HÖJTS i pris till 2995 inför mellandagarna och sen "mellandagsreas" ut för 2795 med argumentet "du spar 200". ??!!
Vilka fasoner.
Köpte en 20'' Samsung i stället (på annan butik), till ordinarie pris 2600 helt utan mellandagsbjäfs o liknande.
/b.
Der Bär mit Das Auto.