Sida 4 av 17

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 29 apr 2010, 22:42
av Jormungandr
Darth Vader :thumb: ;-)

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 29 apr 2010, 23:20
av AVUS
Letat en MERCEDES 230 ett tag. Är det den du menar med att ange nr? Nr 40420 gavs ju senare till BMW 320. Att jag anger nr är ej för att tynga ner med siffror, det ska sägas, nej andra kan väl ha nytta av info:n efter att jag trappat ner UNI-belysningen på forumet hoppas jag.

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 30 apr 2010, 06:15
av Scalex
Nädå, det är alltid kul m info. Scalextric kör ju med C- nummer på alla sina bilar. Jo det är Mercedesen jag har. Typ vinröd med en backspegel. Saknar dock lyktglasen och halva främre kofångaren. Är det delar som går att få tag på ???

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 30 apr 2010, 07:02
av AVUS
Tyskland...i Sve svårt hitta UNI-delar tror jag. Ska ordna saker t mig på plats i vår el köpa av pers.kontakt så kan ju samordnas om hittar och jag köper in? Har en orörd Scalex. F1 m Mobil-logo i oöppn förpackn. men par år gammal, i förråd.Har den C-nr som bör anges vid försäljn.? Eller är den start på mitt Scalex.samlande hm...:-) nej för mkt nytt lära sig då...

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 30 apr 2010, 08:16
av Jormungandr
AVUS skrev:Tyskland...i Sve svårt hitta UNI-delar tror jag. Ska ordna saker t mig på plats i vår el köpa av pers.kontakt så kan ju samordnas om hittar och jag köper in? Har en orörd Scalex. F1 m Mobil-logo i oöppn förpackn. men par år gammal, i förråd.Har den C-nr som bör anges vid försäljn.? Eller är den start på mitt Scalex.samlande hm...:-) nej för mkt nytt lära sig då...


Hur många "Scalex" finns det egentligen? jag trodde faktiskt att han var unik??!! Och kommer även de andra med en hel drös bilbanebilar??? :-? ;-) :D

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 30 apr 2010, 10:47
av Scalex
Gamla Scalextricbilar typ 60 - 70 tal brukar ha C nummret i bottenplattan. Nyare bilar brukar ha det på kartongen/boxen.

AVUS skrev:Tyskland...i Sve svårt hitta UNI-delar tror jag. Ska ordna saker t mig på plats i vår el köpa av pers.kontakt så kan ju samordnas om hittar och jag köper in? Har en orörd Scalex. F1 m Mobil-logo i oöppn förpackn. men par år gammal, i förråd.Har den C-nr som bör anges vid försäljn.? Eller är den start på mitt Scalex.samlande hm...:-) nej för mkt nytt lära sig då...

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 05 maj 2010, 19:39
av AVUS
Vår=fönsterputsning? Börjar med att rengöra alla fönster i skala 1:32...: har börjat med RASTHAUS (60 cm långt, här med "ERWEITERUNG", förlängningsdel för att rymma fyra spår). En Renault Alpine V6 (nr. 40441) passerar. Denna modell finns med flera olika slags ARAL-logotyper, vilket (OBS) påverkar marknadsvärdet högst olika. Spännande att köra då den verkligen tar plats när den sladdar (bilen är nästan 16 cm lång, och "bakvingen" på beg. modeller är ofta skadad).

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 05 maj 2010, 20:09
av AVUS
Lika som bär. Porsche Carrera 6, vanlig Carrera UNIVERSAL-modell. Fanns tillsammans med Ferrari Dino i flera grundpaket, men på bilden är den ena bilen från tiden 1967-70 och den andra troligen från ca 1970; förarnas huvuden skiljer sig åt...den tidigare varianten har en förare med keps. Den tidigare har även s k slutet chassi i grå heltäckande plast under, den senare s k öppet chassi i svart metall. (Bilder på olika modellers slutna och öppna chassin kommer att visas inom kort. På så sätt kan man göra ett första antagande om bilens ålder, för att senare kolla andra detaljer.) Under 70-talets senare år har de introducerade bilmodellernas förare ofta integralhjälm.

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 05 maj 2010, 21:55
av AVUS
Porsche Carrera 6 (och UNI-modellen av Ferrari Dino) tillverkades alltid med belysning (fram) "på", som ju varierar i styrka beroende på hur mycket man gasar på.
Andra, senare introducerade bilmodeller, såsom Porsche 911 RSR (orange) har en knapp för belysning på/av, vilket är en finess, men om bilens underrede ligger för nära banan kan denna knapp "skrapa i" banan (knappen går att justera i viss mån) vilket gör att belysningen slås på och av lite då och då. Inte bra i mörkerkörning.

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 05 maj 2010, 23:24
av Lasse1930
AVUS skrev:....har börjat med RASTHAUS (60 cm långt, här med "ERWEITERUNG", förlängningsdel för att rymma fyra spår).

Den byggnaden gillar jag skarpt. Tillsammans med Aral-bilen ger det hela en äkta Tysklands-känsla, som när man just kört av färjan i Puttgarden och liksom tar sats över Fehmarnbrücke, har för mig at det ligger en Aralmack precis i början där. Rasthauset verkar för övrigt tämligen nytt, man har inte fått dit inredningen ännu!

Trevlig tråd det här förresten; har ju inget Carrera alls själv, varken gammalt eller nytt (förutom en osthyvelsCommodore, Steinmetz Jumbo) men det är skoj att ta del av all sakkunskap och detaljkännedom kring det hela.

Lasse

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 06 maj 2010, 21:43
av AVUS
Om Mercedesen med finess (350 SL) bara får läge att köra om den andra TUNGA Mercedesen (LKW, LP 1623) så kommer läsaren av detta, lite senare ikväll, fram till en fin byggnad av samma sort som visades från Åkersberga Ring tidigt under "Carrera Universal"-sidorna.

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 06 maj 2010, 22:03
av AVUS
"Kanske har de stängt, så vi får hoppas det finns sedeltank..." (ACHTUNG! Du är nu tillbaka i en annan skala, i en annan tid 8-) ) "TANKSTELLE" är ett måste längs landsvägen...inte bara på RENNBAHN (vägrar säga racingbana just nu, småfigurerna från Tyskland kan bli arga). Seriöst nu: denna byggnad fanns i sortimentet från ca 1975 (liksom tidigare visade "RASTHAUS") medan övriga visade byggnader kom några år tidigare med lite olika utseenden (reklamskyltar varierar t ex).

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 10 maj 2010, 00:23
av AVUS
En MARCH 707 på väg in i KURVA (typ 1) efter raksträckan. Framvingen är en kopia, vilket bl a märks på avsaknaden av små reklamlogotyper på varje sida...March 707 (i guld och som byggsats i brunt med annat modellnr.) har lexankaross, som flera av modellerna som började tillverkas från 60-talet och - vad jag vet - med sista "startår" senast 1972. De som introducerades från 1973 och framåt är i plast.

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 10 maj 2010, 00:37
av AVUS
Ferrari Tipo 156. Vanlig röd version. Har små öppningar för framaxeln och kort kopparkontakt under, vilket visar att den är från ca 1964/65.

Re: Carrera Universal

InläggPostat: 10 maj 2010, 00:55
av AVUS
Dessa "cigarr-modeller" kom i skala 1:20. Här en annan, senare bil i 1:20 (jfr. Ferarri Tipo 156) Porsche 804 i vit variant tillverkad fram till ca 1970. På bilden kör den i KURVA "0" som här har vägyta på insidan, och hål för räckesstolpar samt för de typiska små UNI-fästbitarna i metall (sammanfogar bandelarna när det behövs) syns tydligt. Kurva "1" passar perfekt utanpå "0" osv. vilket gör det möjligt att i kurva "0" sladda in på konkurrerande körbana. Det finns annars - om man "bara" har kurva "0" - spec. sladd-ytor att lägga till utanpå varje kurvvariant, eller tillverka ytan själv...Räcken kan skava på fina bilar i kurvor...men är mkt dekorativa. Hm.
På tidiga UNI-bandelar (från 60-talets mitt ca) finns inga vita streck och kurva "0" har t ex förhöjda innerkanter i plast.