En lyckad renovering (eBukten är ett lotteri)

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: En lyckad renovering (eBukten är ett lotteri)

Inläggav Ravajack 12 maj 2010, 11:35

1301 skrev:tycker ”balsaworks” arbete verkar lyckat, så därför undrar jag hur man bäst lagar en plastkaross som har sprickor? ...Jag har en Scalextric Porsche 911 GT3 R som har fått en spricka i fronten... Tar tacksamt emot förslag om detta...

Kul att så många gillar balsaworks snart 3 år gamla tråd. Onekligen ett snyggt hantverk... :beer:

Men är det ingen som har kommit på idén att det snart är dags att hjälpa själva trådväckaren, 1301?

Alltså: Hur lagar/limmar man en modern Scalextric-kaross på bästa sätt?

Själv har jag ingen aning, vet bara att olika tillverkare använder olika sorters plast och att CA är tämligen värdelöst att limma Fly och Ninco med: Fogen blir spröd och stötkänslig. Dessutom grumlas klar plast, typ vindruta och strålkastare, av lösningsmedelsångorna i CA, vilket är en irreversibel skada.

”Flexibelt” CA har jag aldrig hört talas om, bara gel, men det är ju geleartat bara för att underlätta kontroll av limningsfasen, då "vanligt” CA som bekant har en svår tendens att rinna hej vilt överallt, inte minst på fingrarna. Men när gel-CA väl har torkat så är det ju lika stelt och sprött som vilken annan CA som helst.

Scalextricplast har jag tyvärr ingen erfarenhet av och har därför inget råd att ge 1301.

Men viss måste det väl finnas folk häromkring som har erfarenhet av just Scalextric?

Vilken sorts lim ska man använda och hur förstärker man fogen på bästa sätt? :-?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Sailor 12 maj 2010, 12:19

2-komponent epoxy brukar funka för det mesta. Då kan man också lägga det tjockt på insidan och på så vis ge fogen lite extra styrka. Man kan till och med armera fogen med ståltråd i limmet om det är ett utsatt ställe.

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare

Inläggav balsaworks 12 maj 2010, 14:23

Lempa skrev:Kanonsnyggt jobb Balsa!

balsaworks skrev:Ett sätt limma knepiga fogar är att hålla biten på plats så bra man kan, med fingrar, tejp, pincett eller nåt annat och sen fästa på några punkter med pyttelite CA-lim. Jag brukar doppa en nålspets i limmet så att det bara följer med en minidroppe till själva fogen

Sen kollar man att biten sitter där den ska, trycker eventuellt ihop lite extra där det behövs och när det verkar OK så flödar man i med CA-lim i hela fogen. Då kan det vara bra att använda lite accelerator-spray, ”kicker”, för att limmet ska härda igenom ordentligt

Har bara en stilla undran om det inte blir väl sprött med bara CA som ju inte "sviktar" det minsta vid en ev krash? Pallar lagningen en smäll på pickupen är frågan helt enkelt? Har själv några lik som skulle behöva en behandling typ din jysta lösning...

/L

Du har helt rätt Lempa, Cyano är alldeles för sprött. Lagningen höll i ett halvår, sen släppte hela rasket.
Jag gjorde om samma lagning men surrade fast en tunn koppartråd genom ett litet borrhål i basen på hållaren och sen runt plastremsan på ömse sidor. Sen limmade jag med cyano igen och nu verkar det hålla.
Vi uppgraderar ständigt våra produkter i balsafabriken.
Nästa steg om det här pajar blir väl att löda ihop en platta med rör i mässing som någon redan föreslagit.

Epoxy hade förstås varit att föredra - det är segt och starkt på ett helt annat sätt än cyano - men jag har tyvärr fått överge epoxy helt pga av allergi. Har man väl fått allergin för epoxy så finns ingen återvändo. Använd alltid handskar...
Bild
Bild
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker

Inläggav 1301 12 maj 2010, 15:29

Sailor skrev:2-komponent epoxy brukar funka för det mesta. Då kan man också lägga det tjockt på insidan och på så vis ge fogen lite extra styrka. Man kan till och med armera fogen med ståltråd i limmet om det är ett utsatt ställe.

Sailor

Hej Sailor!
Tror du att man kan sätta en liten bit väv istället för en plastbit på insidan av karossen, tänkte då sådan glasfiberväv till väggskarvar. Eller räcker det med endast epoxy?

Tack!
Användarvisningsbild
1301
Övningskör

Inläggav NMI 12 maj 2010, 15:36

Det kan finnas plastlim som fungerar på Scalextric:s karosser, men de flesta gör det inte. Så epoxy är absolut att föredra om man inte känner för att experimentera.

Och att förstärka fogen på något sätt är något man alltid bör försöka göra om det är möjligt. Och ytterligare ett användbart material i det fallet är faktiskt vanlig nylon-sytråd eller liknande, bomullstråd man sliter av med händerna blir inte bra men håller det för ett enkelt ryck-test så fungerar det mycket bra.

Sen kan man ju iofs skaffa en liten rulle kolfiber-roving, funkar otroligt bra att armera epoxy med och räcker ett helt bilbaneliv! :)
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Klubb: Malmö slotracing club

Inläggav Sailor 12 maj 2010, 15:54

1301 skrev:
Sailor skrev:2-komponent epoxy brukar funka för det mesta. Då kan man också lägga det tjockt på insidan och på så vis ge fogen lite extra styrka. Man kan till och med armera fogen med ståltråd i limmet om det är ett utsatt ställe.

Sailor

Hej Sailor!
Tror du att man kan sätta en liten bit väv istället för en plastbit på insidan av karossen, tänkte då sådan glasfiberväv till väggskarvar. Eller räcker det med endast epoxy?

Tack!

Det funkar säkert alldeles utmärkt!
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare

Inläggav Paxel 17 maj 2010, 09:15

Någon (Lempa?) undrade om CA lim håller att limma ett brutet flagg öra . Mitt svar på det är nej, inte länge. Men CA lagningen håller kanske lite längre om man lägger en tunn rand på utsidan som man sedan armerar med något fiber typ en remsa glasfiber. Tyvärr är det legio på scalextric ferran att örat spricker (jag har tre).

Att använda CA för att montera delarna funkar dock bra (speciellt då det är svårt att hitta små skruvtvingar) men det måste som sagt förstärkas med typ epoxy som någon skrev. En annan ferrari scalextric lagade jag med sugrör(!) när örat glipade, sugröret passade perfekt ihålet samtidigt som flagghalsen fick plats i sugröret. Sugröret fixerades med CA så klart.

Metoderna är många men min erfarenhet av epoxy är att det inte binder så bra till plasten och därför lossnar efter ett tag. Det finns ett annat 2-komponent lim som är bättre på plast som UHU tillverkar, kommer inte ihåg namnet men din hobbyhandlare borde veta (t ex Wentzel).
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker

Klubb: Slotblot1

Inläggav Mr.Tray 29 maj 2010, 14:31

Hej.

Jag brukade armera sprucket picup fäste med en picupfjäder ( ninko ) som limmades utanpå röret, samma
reparation på spruckna fälgar som då trillar av.

Men ibland är det omöjligt att få en lagning på picup fästet som håller...
Jag gjöt av picupfästet från en bil, gjuter nu mer mitt egna picup fäste i epoxy.

Ibland blir det så illa typ denna bild nedan.
Bild

Så hä blev avgjutningen !
Bild
Bild

Och reparationen blev ganska okej.
Bild
Bild

/ Mr.Tray
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare

Inläggav Aramis 29 maj 2010, 15:57

Men herregud Mr.Tray!! Det är bara att börja massproducera och sälja för en hundring styck så behöver inte vi andra hålla på och kladda! Det ser ju strålande ut! Antar att du fäster den med epoxy ännu en gång mot chassit? :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Mr.Tray 30 maj 2010, 23:26

På detta botten chassie åvan använde jag faktist väldigt tunn-flytande ca-lim, reaktionen mot
botten chassiet var så stark att det förenades med det ca-limmet.

Det är ju ingen spricka jag limmade som ska tåla större påfrestning, det var ju två platta ytor mot varandra. :)

Men jag använde epoxy när jag limmade picup fästet på en annan bil, där satt det gammla
picup fästet på en hög kant.....Fanns ju inget att fästa det nya fästet i som då skulle bli hållbart, byggde då
upp med epoxy-massa för att få en platt yta där det nytillverkade fästet skulle sitta och limmade ihop allt med
epoxy.

Vet ej om det är av intresse, men att laga spruckna fälgar där axeln ska in är ganska simpel: Ta en spiralfjäder
typ; från en Ninco picup, tvinga denna spiralfjäder över hylsan på fälgen och limma, när det härdat: tryck i
axeln och fälgen är som ny. :thumb:

/ Mr.Tray
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt